Град Крагујевац је један од 25 градова и општина на територији Републике Србије у коме се спроводи пројекат „Заједно од раног узраста против дискримације“ који финансира Европска унија а реализују Стална конференција градова и општина и Образовно-културна заједница Рома „Романипен“. У оквиру пројекта данас је организован Округли сто на коме је било речи о изазовима у спровођењу мера подршке на пољу превенције од осипања ромских ученика из обавезног система образовања и васпитања у доба пандемије корона вируса.

Поред националних стратешких докумената, којима је омогућено деловање на пољу превенције дискриминације, локалне самоуправе имају најважнију улогу у предшколском образовању, а пре свега у мапирању потреба ромске деце узраста од 5,5 до 6,5 година како би активностима кроз мултисекторки приступ јачали капацитете и породице и усмеравали децу у образовни систем, казала је Гордана Дамњановић, чланица Градског већа за здравствену и социјалну заштиту.

Набавка уџбеника, обезбеђивање бесплатног превоза и ужине и мапирање потреба ромске деце чему ће, поред осталог допринети данашњи округли сто, неке су од мера које предузимамо. Обезбеђене институционалне подршке у виду ромских здравствених медијаторки, координатора за ромска питања, педагошких асистената, још увек, навела је Дамњановић нису довољни како би се подигла свест ромске популације о значају образовања, социјализације и превенције дискриминације. Током пандемије Ковид-19, дечија популација је била прилично заштићена и мали број ђака је био на online настави, свега седам одељења, што је добар податак. Али он, казала је Дамњановић не треба да нас заварава јер морамо да будемо спремни у сваком тренутку за функционисање кроз online систем. Романипен је набавком таблета за школску установу Наталија Нана Недељковић и Предшколску установу Ђурђевдан кроз овај пројекат то омогућио.

Један од изазова са којима се током актуелне пандемије сусрећу не само ромски ђаци већ и ученици из материјално лоше обезбеђених породица је недостатак материјално техничке опреме за праћење наставе на даљину али и мрежа која не покрива сва рурална подручја, казао је Божидар Николић, из Асоцијације педагошких асистената Србије. Министарство је покренуло различите програме како би се обезбедила техничка подршка пре свега за ученике, али и за наставнике и учитеље. Очекујемо да ћемо до краја ове школске године, имајући у виду да је министарство започело нов пројекат за техничку помоћ, да се изборимо са тим проблемима, јер смо и кроз наш пројекат обезбедили 60 таблета за ученике ромске националности, казао је Николић.

Према подацима цивилног сектора и Канцеларије за ромска питања у крагујевачким школама има око 450 ученика различитог узраста. Било би добро да технички можемо да покријемо све ученике, али могућности нису такве. Овим пројектом обезбедили смо 60, а из других програма и донатора, посебно организације Хелп још 70, што је скоро трећина потреба. Узимајући у обзир чињеницу да нису сви ученици ромске националности погођени тим проблемима, трудили смо се, казао је Николић да направимо социјалну карту и ових 60 таблета добиће пре свега ученици који немају могућности да обезбеде техничку подршку за праћене наставе на даљину.

Округлом столу који је окупио представнике Школске управе, образовно васпитних установа и цивилног сектора присуствовао је и члан Градског већа за образовање Душан Алексић, који их је упознао са улагањима града Крагујевца у опремање и реновирање школа и обданишта у овој години.

За учеснике који због епидемиолошких мера нису могли да присуствују састанку, активно учешће било је омогућено преко ZООМ платформе.